Gateway Cape Town

Student Intervju med Harald Gåsvær :)

Posted on: April 29, 2013

Harald2

1. Hvor og hva studerer du?
Jeg studerer ex.phil, ex.fac og menneskerettigheter i Cape Town.

 

2. Hvorfor valgte du å studere i CT?
I utgangspunktet var planen å reise til Sydney for å studere via Gateway College der. Siden studiene ble nedlagt, stod valget mellom Cape Town og Mexico. Når jeg først skulle ut og reise måtte det være til et relativt varmere sted. Valget havnet på Cape Town fordi jeg alltid har ønsket å oppleve den afrikanske kulturen fra flere perspektiver. Cape Town har mye spennende å by på, så det var med ingen tvil det riktige valget for meg.

 

3. Hva går utdanningen ut på?

Utdanningen går ut på å skaffe seg kunnskap innenfor fagene ex.phil, ex.fac og menneskerettigheter. Etter bestått eksamen utgjør 30 studiepoeng. Skal man studere videre på de fleste høgskolene og universitetene er både ex.phil og ex.fac obligatoriske fag man må gjennom.

4. Hvordan ser en vanlig studiehverdag ut med Gateway College?
En vanlig studiehverdag består av forelesninger, for så å hive av seg klærne og ligge dagen lang på stranda. Da slår man to fluer i en smekk, hvor det er fullt mulig å lese like godt ute som inne. Blir man for rastløs på kveldene er alltid den lokale puben Dizzys et godt alternativ!

5. Hva er det beste med å studere i utlandet?
Svaret ligger i selve spørsmålet. Det er jo utlandet det er snakk om! Studenter er ikke kjent for å ha den beste økonomien, men det oppstår likevel ikke som et problem år valutaen og varene er halvparten så dyr som det vi er vant med. Det å kunne få muligheten til å bo på et eksotisk sted i 15 uker er i seg selv en fantastisk opplevelse.

6. Hva synes du om utdanningen du får med Gateway?
Som jeg nevnte tidligere er ex.phil og ex.fac grunnleggende fag hvis man ønsker å studere videre på en høgskole eller et universitet. Jeg er enda ikke sikker på hva jeg vil studere videre, men det vil likevel ta seg godt ut på en CV at man har studert i utlandet.

7. Hva ser du for deg å gjøre etter endt semester?
Jeg er usikker på hvorvidt jeg ønsker å uttale meg om det i og med at jeg enda ikke har bestemt meg for videre studier. Til nå står valget mellom å søke på journalistikk, hvor jeg har bakgrunnskunnskap fra da jeg gikk tre år med medier og kommunikasjon på videregående, eller å oppfylle en av barndomsdrømmene om å bli brannmann. Det er to helt forskjellige yrker, så det blir spennende å se hva jeg kommer frem til etterhvert!

8. Hva er det beste med å studere i CT?
Alt er bra med Cape Town. Menneskene, skolen, miljøet og alle opplevelsene man sitter igjen med. Det er en by man virkelig forelsker seg i.

 

 DCIM100GOPRO Harald1

 

 

Harald Gåsvær, vår 2013 student exphil/fac & menneskerettigheter.

 

Leave a Reply

