Gateway Cape Town

MyLife Foundation – starten på noe nytt.. og vi er med for å hjelpe til!

Posted on: November 1, 2012

Kl. 06.00 om morningen er vi alle klare for avreise. Turen går mot Hogsback i Eastern Cape som er en 14 timers busstur fra Cape Town!!  Vi skal besøke en organisasjon som heter MyLife. MyLife er styret av en dame som heter Linzi Thomas. Hun har dedikert hele hennes voksne liv til å jobbe med gatebarn. Etter 10 år med hektiske tilstander på MyLife som da var midt i hjerte av Cape Town har de tatt et valg om å reise dit roten av migrerings problemene starter fra. Langt vekk fra Cape Town i små landsbyer. Deres mål er å utdanne befolkningene i små landsbyer om ”self sustainable living” sånn at de slutter å flykter til storbyene i håp om jobb og penger.

“We understand that by encouraging our youth back into a healthy relationship with their environment, we will arrest the cycle of migration, poverty and apathy” – Linzi Thomas

Les mer om MyLife.

Vi har tidligere hatt ekskursjoner til hennes organisasjon her i Cape Town, og studentene har fått høre om hennes opplevelser  med å jobbe med gatebarn, men også fått møte ”gatebarna” som har vokst opp å klart å snu på livet sitt og vil nå gi tilbake til samfunnet sitt. MyLife er en stor inspirasjon og vi valgte derfor å følge de vidre på deres reise opp til de magiske trollske omgivelser av Hogsback.

Hogsback er et lite landsby i Amatola Fjellene .  Hogsback er kjent for sitt nydelig natur, tropiske plantearter, fossefallene, men det er kjent mest for at der fikk JR Tolken, forfatteren av Ringenes Herre fikk sin inspirasjon for hvordan hobbitene bor også hans ”fictional” skog ”Mirkwood” er inspirert av Amatola skogen.

Etter at vi hadde stoppet i Knysna; en nydelig liten kyst landsby og en veldig populær reisemål for turister; for å spise lunsj peiset vi på videre gjennom utrolige nydelige landskap som gjorde oss helt målløse.  Da vi etter den lange reisen endelig nærmet oss Hogsback, hadde solen allerede gått ned og vi dro gjennom en dyp, mørk og trollsk skog. Vi måtte kjøre veldig forsiktig fordi plutselig dukket det opp en frittgående ku både her og der😉 ! Da vi endelig kom oss inn til Hogsback så det ut som et sted tatt rett ut fra en eventyrbok!

Vi ble møtt i mørket av MyLife crewet som hadde gjort klart en deilig middag til oss og stelt i stand kjempekoselige rom til oss med stearinlys og fargerike pledd og soveposer. Køyesengene hadde MyLife crewet laget selv uken før vi kom. Vi tok en rolig kveld –  lærte å spille på afrikanske trommer foran peisen og ble litt bedre kjent med MyLife crewet.

Første dagen tok Manie og Ryan, to av de ansatte på Mylife, oss med ut på tur! Vi startet med å besøke Hogsbackfeene i en magisk skog som var dekt av dugg og mose. Der fikk vi også fikk  møte kunstneren som hadde laget de nydelige fe-skulpturene.

Etter  at vi hadde danset med feene og kjøpt nydelige souvenirer i ”The Fairylicious” butikken; gikk turen videre for å finne fossefallen i en nydelig skog som het ”The Garden of Love”.

Energien i disse trollske omgivelsene fikk frem lekelysten i oss alle.  Etter at vi hadde gått rundt en labyrint i stillhet for å prøve å meditere (men lettere knisende) var det på tid med lek igjen i tåka. Vi lekte hauk og due og NINJA som fikk frem latteren i oss alle!

Det var deilig å komme hjem til god middag etter en sånn morsom dag i lett regn og frisk luft! Etterpå fortsatte vi i fullt kjør med kortspill, trommespill og musikk til langt utover kvelden.

Neste morgen sto vi opp litt tidligere. Noen var så flinke at de var ute å løp på før de andre stod opp til og med. Andre var med og matet kyllingene.

Dag 2 var vi i det gamle Xhosa kongerike og besøkte en liten landsby oppi fjellene  og malte dekk til barna så de kunne ha fargerike leker i skolegården! Veldig givende og veldig gøy!!

Etter mye moro og lek med barna tok guiden, Vukile, oss videre med til Keiskammahoek for å se på et fredet monument ” Kings Shropshire Light Infantry Monument”.

Vi hadde hatt en fantastisk dag med overveldende inntrykk og opplevelser. Da var det deilig å slappe helt av med en koselig pizzakveld på et herlig backpackersted i Hogsback som het Away with the Fairies. Der fikk vi til og med live underholdning av en som havnet på 4. plass i IDOL i Asia.

Dag 3 var det litt mye regn på morgenkvisten så vi tok en rolig kosedag inne med kortspill, god prat og deilig te og kaffe. Da sola kom frem på ettermiddagen tok gutta oss med på tur i Jungelen for å se fossefallene. Vi kom frem til en fantastisk vakker utsikt før vi gikk nedover bratte glatte ved trapper dypt inn i jungelen hvor apene lekte seg i trærne over oss. Det går ikke ann å forklare opplevelsen med ord, det må bare oppleves selv. Vannsprut og kraften fra fossen, natur på sitt aller beste. WOW.

Vi dro hjem etter en superherlig jungeltur og hadde deilig braii (barbeque) og spilte musikk rundt bålet, trommer og didjeridoo, tamboriner, gitar og allsang! Meget kos!

Dag 4 fikk vi oppleve en vanlig dag på the MyLife centre. Opp og stå tidlig tidlig og ut på løpetur, kaffe og te og dusj, så ut og jobbe!!

Vi fikk være med å lære om kompost hvordan man lager forskjellig type kompost osv. Vi samlet inn treflis og blader fra trærne og vi gikk rundt og samlet opp kumøkk! J Etterpå var vi og hugde ved og dro opp wattle og forberedte dem til bruk. Wattle er trær som ikke skal være i sørafrika og som ødelegger for de andre plantene rundt seg fordi den drikker så mye vann.

Idag tok vi en deilig rolig kveld. Vi hadde en samtalesirkel – hvor vi fikk en talestav (ingen andre kan prate når du har staven) og fortalte om våre individuell opplevelser fra turen. Det skaper et veldig nært og åpent bånd mellom de som er involvert. Veldig koselig. Så hadde vi kjempehyggelig filmkveld med popcorn og kos!

Dag 5 hjemreise…

En stor takk til MyLife som virkelig jobber for noe godt her i verden. En fantastisk organisasjon styrt av fantastiske mennesker. Les om mylife på http://www.mylife.org.za/blog/