Gateway Cape Town

Orange River

Posted on: October 21, 2011

Orange river er den lengste elven i Sør-Afrika og ligger oppe ved Namibia. Vi padlet med Namibia på den ene siden, og Sør-Afrika på den andre.

Dag 1

Turen vår startet med en 10 timers lang busstur i en buss med 40 personer, uten aircondition. Det ble ganske varmt etter hvert, men da vi omsider kom frem hadde solen begynt og gått litt ned, selv om luftfuktigheten der oppe var helt annerledes i forhold til her nede ved kysten. Det var som å komme til en ørken, noe som vi forsåvidt også gjorde. Vi kom frem til grensen og fikk stemplet passene våre før vi dro til campen. Ved campen så begynte vi å legge ut liggeunderlag og sovepose før det ble mørkt, og var da ganske positivt innstilt på å sove ute i hele 5 dager. Etterhvert som tiden gikk den kvelden, så dukket det opp flere og flere “småkryp”. Har herved sett den største edderkoppen i hele mitt liv, og regner med at jeg sov sammen med mange av dem den natten. Vi måtte også passe oss for edderkoppen “den sorte enke”, slanger og andre kryp.

Dag 2

Dagen startet klokken halv 7, og jeg kjente allerede første natten at dette kom til å bli tungt. Alle musklene i kroppen vrengte seg etter å ha anstrengt meg sånn med å holde sammen soveposen, for ikke å få inn noen ubudne venner. Vi fikk utdelt en kjølebag, vanntett bag og en kano som vi pakket tingene våre i. Etter frokost tok vi oss ett bad i elven før vi startet å padle. Den første biten gikk ganske greit, og vi fikk bade underveis. Omsider så hadde vi lunch på en liten øde strand, der vi fikk servert pølse med brød og en slags grønnsakssalat. Etter lunch så padlet vi videre, og siden verken Malin eller meg selv er noe godt trent så kjente vi det godt for å si det sånn. Det verket i alle muskler og ledd, men da kunne vi bare trøste oss med å se på naturen i rundt oss, den var FANTASTISK. Det første stedet vi skulle campe langs elven var på en strand, sammen med mange småkryp. Vi hadde ikke helt vendt oss til tanken om alle dyrene enda, men det gikk greit. Da vi ankom campen så skulle de fleste “dusje”. Det vil si at vi måtte bade ute i elven og bruke økologisk shampoo, som forresten bare gjorde alt verre. Etterhvert så fant vi ut at vi også skulle vaske alt av bestikk og tallerkener i det samme vannet. Deilig. Og toalettet vårt disse dagene var da skogen.

Idag padlet vi 1,8 mil.

Dag 3

Dag 3 startet med at vi alle omsider satt og spiste frokost, der det var egg, eggerøre og brødskive på menyen. Det hadde blitt laget mye eggerøre, og når jeg kom frem så fikk jeg “heldigvis” litt. Det viste seg da etterpå at den eggerøra vi spiste var 2 strutseegg som to av oss hadde kjøpt ute på en strutsefarm for lenge siden. De eggene (som da het Trude og Mensen) hadde de da hatt med ut på fest, sovet med det, og ikke minst dusjet med det. Vi fikk da litt panikk og tenkte at nå skulle vi bli dårlige. Så de to som gjorde dette fikk ikke så bra respons av alle. Men ingen ble dårlige, og jeg har spist strutseegg, så jeg klager ikke. Etter frokost så pakket vi sammen igjen, og dro ut på elva. Det som startet som en bra dag på elven, viste seg å bli ett helvete. De siste par timene padlet vi i motvind, og vi måtte padle for harde livet bare for å holde oss på samme sted så ikke båten skulle flyte bakover. Men vi overlevde. Dette dagen klatret vi også på ett fjell ute i Namibia med fantastisk utsikt, deretter fikk vi lunch som var tunfisksalat. Akkurat der og da smakte alt godt, selv om jeg ikke liker tunfisk. Vi fikk tross alt bare 3 måltider hver dag, derav frokost klokken syv, lunch klokken ett og middag rundt ni – ti tiden. Jeg har fått kjent på det å være sulten, og det å lengte etter bare en liten bit av en sjokolade. Jeg har aldri hatt den følelsen som jeg fikk på denne turen, jeg har aldri lengtet så mye etter å få spise sukker, krydder og mat når jeg vil. Men for en opplevelse det var. Denne natten var også uutholdelig kald. Har aldri lengtet så mye etter sengen min i hele mitt liv, men der og da klarte seg ikke slutte å tenke på måter og holde meg varm på..

Idag padlet vi 3,7 mil.

Dag 4

Da jeg våknet denne dagen kjente jeg at det eneste jeg ønsket var å få i meg god mat, varm drikke og legge meg ned å få massasje. Men slik ble det da ikke. Jeg gikk ned til elven og vasket tallerkenen min før vi spiste frokost, som bestod av en brødskive og ett egg før det var ut på elven igjen. På slutten av denne dagen så ble en av jentene dårlig, og måtte padles i land raskest mulig, imens vi andre prøvde å tenke på å ha krefter til i det hele tatt å fullføre. Langs elvebredden møtte vi på flere helt svarte menn som enten satt og fisket, hentet vann eller kjølte seg ned. Vi så også ett par barn som var og hentet vann, og tenkte da på hvor de bodde. Det eneste som var rundt oss var ødemark og tørke. Da vi endelig kom frem til vårt stoppested så møtte vi den varmen da vi gikk opp fra elven. Har aldri kjent en så intens varme før. Det var ett ganske fint sted vi kom til, men vi skulle bare lage oss lunch der før vi dro videre til den første campen. En time før vi skulle dra derifra fikk vi høre at det var en bar i den leiren vi befant oss i, og vi begynte å lete. Når vi da fant denne baren klarte jeg ikke å tro hva jeg så. Det var en meny der de hadde toast, chips og IS MED SJOKOLADESAUS! Selv om vi akkurat hadde spist lunch, som bestod av couscous, agurk og tomat, så klarte jeg ikke la være. Vi bestilte oss en stor porsjon med is + at vi bestilte toast og chips. Kan si det sånn at vi hadde vondt i magen etterpå, men en is har aldri smakt så godt før.

Dette var siste natten vi skulle sove under åpen himmel, og jeg la meg tidlig. Selv om jeg var våken mesteparten av natten og følte meg helt jævlig dagen etterpå, så hadde jeg også en god følelse. I natt skulle jeg sove i min egen seng, uten edderkopper.

Idag padlet vi 1,8 mil, og tilsammen padlet vi da 7 mil!

Dag 5

Dag 5 gikk ut på å pakke alt i bussen og sette i gang den lange og ikke minst varme bussturen hjemover.

Denne turen har vært en helt utrolig opplevelse, der all maten vi spiste ble tilbragt på bålet. Vi måtte hente ved til å fyre i bålet med, gå på do ute, vaske oss og tallerkenen i elven, tørke klærne våre på greiner, og ikke minst sove sammen med mange krypdyr. Vi fikk også se mange bavianer langs elven, og vi var heldige ved at de ikke kom og stjal tingene våre. Uansett hvor smertefullt det var noen ganger, så hadde jeg gjort denne turen på nytt – uten tvil. Selv om jeg er ganske glad jeg ligger i en varm seng akkurat nå…

Vi avsluttet hver kveld med å sitte rundt bålet og ha ett siste måltid før en prøvde å legge seg til å sove. Tror jeg fikk sove ca 3 timer hver natt, men slik er det når en ikke er vandt til ett så hardt underlag.

Som en av studentene (Malin) sa så var Orange River ett fantastisk helvete.

– Ina (inaloken.com)

Leave a Reply

